Obveznici fiskalizacije u skladu sa Zakonom o fiskalizaciji u prometu gotovinom dužni su dostavljati podatke o svim poslovnim prostorima u kojima se obavlja djelatnost, pa tako i podatke o radnom vremenu i radnim danima te privremenom zatvaranju poslovnih prostora.
Podaci se dostavljaju elektroničkim putem korištenjem elektroničkog servisa porezne uprave E-Porezna ili iznimno podnošenjem obrasca nadležnoj ispostavi Porezne uprave i to prije nastupa promijenjenih okolnosti.
Elektronički servis E-Porezna omogućava obvezniku fiskalizacije unos podataka za novi poslovni prostor, te promjenu podataka za postojeći poslovni prostor.
Obveznik podatke dostavlja pojedinačno za svaki poslovni prostor u kojem izdaje račune, a koji podliježe postupku fiskalizacije izdavanja računa.
Podaci o poslovnim prostorima sadrže sljedeće :
- OIB obveznika fiskalizacije
- Oznaku poslovnog prostora koju obveznik fiskalizacije utvrdi internim aktom
- Adresu poslovnog prostora
- Tip poslovnog prostora (fiksni poslovni prostor, pokretni poslovni prostor, Internet trgovina, samoposlužni uređaj)
- Vrstu djelatnosti koja se obavlja u poslovnom prostoru
- Radno vrijeme i radne dane
- Datum otvaranja poslovnog prostora
- Datum zatvaranja poslovnog prostora
- Status poslovnog prostora (otvoren, privremeno zatvoren, zatvoren)
- Oznaku o izdavanju pratećeg dokumenta (ponuda, narudžba i sl.)
- Podatak o proizvođaču i/ili održavatelju programskog rješenja
Obveznik fiskalizacije treba dostavljati i promjene podataka o poslovnom prostoru, a tipovi promjena koje je potrebno dostaviti su :
- Promjena adrese
- Promjena radnog vremena
- Promjena djelatnosti
- Poslovni prostor se privremeno zatvara/trajno zatvara/ponovno otvara
- Promjena podataka o proizvođaču/održavatelju programskog rješenja
- Promjena podataka o oznaci o izdavanju pratećih dokumenata
Promjene koje obveznik fiskalizacije može izvršiti, a vezane uz status poslovnog prostora, odnosno da li je poslovni prostor otvoren, privremeno zatvoren ili trajno zatvoren, su sljedeće :
- Kada je poslovni prostor u statusu „otvoren“ tada ga je moguće :
- Privremeno zatvoriti odabirom statusa „privremeno zatvoren“
- Trajno zatvoriti odabirom statusa „zatvoren“
- Promijeniti posljednji datum otvaranja ako je iz budućnosti
- Označiti/odznačiti oznaku o izdavanju dokumenta iz čl.27.b Zakona
- Kada je poslovni prostor u statusu „privremeno zatvoren“ tada je moguće :
- Pregledavati podatke tog poslovnog prostora
- Ispisivati podatke poslovnog prostora
- Ponovno otvoriti poslovni prostor odabirom statusa „otvoren“
- Promijeniti posljednji datum privremenog zatvaranja ako je iz budućnosti
- Trajno zatvoriti poslovni prostor odabirom statusa „zatvoren“
- Ostale podatke poslovnog prostora koji je privremeno zatvoren nije moguće mijenjati
- Kada je poslovni prostor u statusu „zatvoren“ tada je moguće :
- Pregledavati podatke poslovnog prostora
- Ispisati podatke poslovnog prostora
Obveznik fiskalizacije može privremeno zatvoriti svoj poslovni prostor u npr. nekoj od sljedećih situacija : ako se radi o sezonskoj djelatnosti, zbog adaptacije poslovnog prostora, zbog bolovanja radnika, zbog korištenja godišnjeg odmora, za vrijeme inventure, zbog preseljenja na drugu lokaciju i u drugim slučajevima kada se u poslovnom prostoru ne obavlja djelatnost.
Prethodno navedene situacije najčešće su prisutne tijekom ljetnih mjeseci, a neke od njih i tijekom zime.
U ljetnom periodu osim privremenog zatvaranja poslovnog prostora radi korištenja godišnjeg odmora često dolazi i do promjena rasporeda radnog vremena.
Neki poduzetnici koriste period tijekom godine u kojem imaju smanjeni obim poslovanja za preuređenje, popravke ili bilo koji drugi oblik adaptacije poslovnih prostora, a što je još jedan od češćih slučajeva prijave privremenog zatvaranja poslovnog prostora.
Točan postupak prijave privremeno zatvorenog poslovnog prostora objašnjen je u korisničkim uputama izdanim od strane porezne uprave na temu fiskalizacija prijava poslovnih prostora.
Upute su detaljne i poželjno ih je dobro proučiti te na vrijeme unijeti u sustav sve potrebne podatke.
Za pristup sustavu E-Porezna potreban je valjani elektronički certifikat i važeća punomoć za poslovni subjekt čiji podaci se unose odnosno mijenjaju.
Nakon što završe svi događaji ili radnje koje su bile uzrok privremenog zatvaranja poslovnog prostora, potrebno je ponovno u sustavu E-Porezna evidentirati da je poslovni prostor u statusu „otvoren“ i to najkasnije na dan ponovnog otvaranja.
Aplikacija za unos podataka o poslovnim prostorima u sustavu E-Porezna datira još od 01. srpnja 2017.g.