Promidžba i reprezentacija su usko povezani pojmovi vezani uz troškove poduzetnika. Promidžba je pojam koji predstavlja promoviranje poduzetnika odnosno raznih dobara i/ili usluga iz asortimana koji neki poduzetnik ima u ponudi. Takvom aktivnosti maksimalno se želi približiti sadašnjim i budućim kupcima kako bi se ostvarili zadovoljavajući prihodi. U tu svrhu poduzetnici poduzimaju različite radnje koje imaju isto tako i različiti porezni tretman.
Troškovima promidžbe smatraju se, a prema Zakonu i Pravilniku o porezu na dobit:
proizvodi i roba iz asortimana poreznog obveznika prilagođeni za te svrhe u malim nekomercijalnim pakiranjima i s oznakom »nije za prodaju«, te drugi reklamni predmeti s nazivom tvrtke, proizvoda i drugog oblika reklame (čaše, pepeljare, stolnjaci, podmetači, olovke, rokovnici, upaljači, privjesci i slično) dani za uporabu u prodajnom prostoru kupca, ako se daju potrošačima, odnosno ako je njihova pojedinačna vrijednost bez poreza na dodanu vrijednost do 22,00 eura.
Troškovima promidžbe za koje se ne uvećava porezna osnovica smatraju se i troškovi nastali putem sredstva javnog priopćavanja, na oglasnim stupovima i pločama, telopima, lecima, katalozima, sajmovima, troškovi nagradnih igara u skladu s propisima o priređivanju nagradnih i sličnih igara, te troškovi kojim se promiče ime, dobro ili usluga poreznog obveznika na drugi način koji ima javno obilježje.
Navesti ćemo i tretman promidžbe u smislu propisa o PDV-u:
isporukom dobara uz naknadu ne smatra se besplatno davanje uzoraka u razumnim količinama kupcima ili budućim kupcima i davanje poklona male vrijednosti koje obavi porezni obveznik u okviru obavljanja gospodarske djelatnosti, uz uvjet da se daju povremeno i ne istim osobama.
Povremenim davanjem poklona smatra se davanje najviše jednog poklona istoj osobi u jednom tromjesečju.
Darovima male vrijednosti smatraju se pokloni čija vrijednost nije veća od 22,00 eura.
Besplatno davanje uzoraka kupcima ili potencijalnim kupcima ne smatra se isporukom dobara uz naknadu ako su ta dobra obilježena kao takva i predstavljaju vrstu robe koja je rezultat poslovanja poreznog obveznika ili je povezana s obavljanjem njegove djelatnosti te ako se oni daju u razumnim količinama. Razumnim količinama smatra se ona količina koja je potrebna za procjenu uzorka koji se daje kako bi potencijalni kupac mogao nabaviti takva dobra. Porezni obveznik je za besplatna davanja uzoraka i povremena davanja darova vrijednosti do 22,00 eura bez PDV-a obvezan sastavljati odgovarajuće isprave u skladu s propisima koji uređuju vođenje poslovnih knjiga poreznog obveznika.
Reprezentacija je vrlo sličan pojam, ali za razliku od promoviranja dobara i/ili usluga, trošak reprezentacije nam služi za održavanje i uspostavljanje dobrih odnosa s postojećim i potencijalnim partnerima i klijentima. Također ćemo navesti tretman troškova reprezentacije u smislu propisa o porezu na dobit:
Porezna osnovica povećava se za 50 % troškova reprezentacije (ugošćenja, darova s ili bez utisnutog znaka tvrtke ili proizvoda, troškova odmora, športa, rekreacije, zakupa automobila, plovila, zrakoplova, kuća za odmor), u visini troškova nastalih iz poslovnog odnosa s poslovnim partnerom.
A u smislu propisa o PDV-u, trošak reprezentacije ima sljedeći tretman:
Porezni obveznik ne može odbiti pretporez za nabavu dobara i usluga za potrebe reprezentacije pri čemu se reprezentacijom smatraju izdaci za ugošćivanje poslovnih partnera, darivanje poslovnih partnera, plaćanje poslovnim partnerima izdataka za odmor, sport i razonodu, izdataka za najam automobila, plovila, zrakoplova, kuća za odmor i slično.
Troškovi promidžbe i reprezentacije imaju različiti porezni tretman i zbog toga je važno posjedovati dokumentaciju kojom se osigurava pravilna evidencija navedenih troškova.
Iz svega navedenog možemo zaključiti da poduzetnici generiraju troškove promidžbe i reprezentacije kako bi osigurali uspješno poslovanje odnosno ostvarili željene prihode, te time pozicionirali sebe u sam vrh poslovnog svijeta.