Mjere ograničavanja su instrument diplomatske ili gospodarske prirode kojim se nastoji promijeniti aktivnosti ili politike, poput kršenja međunarodnog prava ili ljudskih prava ili politike koje ne poštuju vladavinu prava ili demokratska načela. Mogu biti usmjerene na države, teritorije i entitete, organizacije i druge subjekte, te fizičke i pravne osobe radi zaštite demokratskih vrijednosti, vladavine prava, ljudskih prava i načela međunarodnog prava, očuvanja mira, sprječavanja sukoba i jačanja međunarodne sigurnosti.
Mjere ograničavanja obuhvaćaju
-ograničenje raspolaganja imovinom,
-zabranu ulaska na državno područje RH ili zabranu tranzita preko državnog područja RH,
-potpuni ili djelomični prekid gospodarskih odnosa,
-potpuno ili djelomično ograničenje trgovine, uvoza, izvoza, provoza, pružanja usluga te poštanskog prometa, prometnih, elektroničkih i drugih komunikacija,
-embargo na oružje i vojnu opremu,
-prekid diplomatskih odnosa,
-druge mjere u skladu s međunarodnim i europskim pravom.
Provjera poslovnih partnera podrazumijeva
-osigurati da se ne surađuje s osobama, odnosno subjektima koji su na sankcijskim popisima
-s obzirom na složenost i opseg sankcijskih popisa – odgovorna osoba za područje mjera ograničavanja kod pojedinog obveznika bi trebala vršiti provjeru osoba, odnosno subjekata s kojima se stupa u poslovni odnos.
Obveznik je dužan provjeriti jesu li njegove stranke na sankcijskim listama u sljedećim situacijama:
-prije uspostavljanja poslovnog odnosa sa strankom
-odmah i bez odgode nakon svake promjene sankcijskih lista koje se primjenjuju u RH, s danom njihovog stupanja na snagu (kada zaprime poruku o promjeni sankcijskih lista ako su registrirani za besplatno primanje obavijesti o izmjenama na sankcijskim listama)
-prilikom redovnog ažuriranja profila rizika stranke ili promjene podataka o stranci i stvarnom vlasniku stranke
-prije provođenja transakcija za stranku.
Provođenje mjera ograničavanja u praksi
-odjeli usklađenosti
-korištenje softvera koji uspoređuju klijente/poslovne partnere s globalnim sankcijskim popisima
-obuka zaposlenika: poslovni subjekti redovito educiraju zaposlenike o sankcijama i njihovim učincima na poslovanje.
Pisane politike, kontrole i postupci za provođenje mjera ograničavanja
Interni pravilnik
Može se dodati aneks Pravilniku o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma, a treba sadržavati:
-ciljeve, opseg i način rada sustava primjene mjera ograničavanja
-ovlasti i odgovornosti osobe u organizacijskoj strukturi koja je zadužena za mjere ograničavanja
-ovlasti i odgovornosti svih zaposlenika koji sudjeluju u provedbi zakona o mjerama ograničavanja i podzakonskih akata
-način upravljanja rizikom od kršenja mjera ograničavanja te postizanja usklađenosti poslovanja obveznika s odredbama zakona o mjerama ograničavanja i podzakonskih akata
-uspostavu odgovarajućih internih linija izvještavanja i odgovornosti radi osiguranja pravodobne i odgovarajuće provedbe mjera ograničavanja
-čuvanje podataka, način vođenja i sadržaj evidencija podataka o provedbi mjera ograničavanja
-stručno osposobljavanje i izobrazbu zaposlenika u odnosu na mjere ograničavanja
-podatak o datumu za periodično ažuriranje procjene izloženosti mjera ograničavanja.
Ažuriranje je potrebno provesti:
-pri značajnim promjenama u propisima o mjerama ograničavanja
-prije pružanja novih proizvoda i usluga, uvođenja novih kanala isporuke proizvoda i usluga te ulasku na nova geografska područja poslovanja
-pri svim značajnim promjenama u profilu aktivnosti te bazi i strukturi stranaka ili poslovnom modelu obveznika
-pri utvrđivanju kršenja mjera ograničavanja ili izbjegavanja mjera ograničavanja
-pri nedostatcima u procjeni izloženosti mjerama ograničavanja obveznika koje je utvrdio obveznik ili Financijski inspektorat.
Identificiranje čimbenika rizika
Obveznik je dužan kod procjene izloženosti mjera ograničavanja identificirati samo one rizike koji su relevantni za njegovo poslovanje. Procjena izloženosti mjera ograničavanja se mora revidirati najmanje jednom godišnje.
Čimbenici rizika se odnose na:
-stranke
-države ili geografska područJa
-proizvode, usluge ili transakcije
-kanale dostave.
IZDVOJENE MJERE IZ UREDBE VIJEĆA (EU) O IZMJENI UREDBE (EU) BR. 833/14
Zabranjuje se pružanje određenih usluga relevantnih za poslovanje – izravno ili neizravno – kao što su računovodstvo, revizija, zakonska revizija, knjigovodstvene usluge i usluge poreznog savjetovanja, savjetovanje o poslovanju i upravljanju te usluge odnosa s javnošću ruskoj vladi, kao i pravnim osobama, organizacijama ili tijelima osnovanim u Rusiji.
Zabranjuje se registrirati, pružiti registrirani ured, poslovnu ili administrativnu adresu kao i usluge upravljanja trustu ili bilo kojem sličnom pravnom aranžmanu kojemu su osnivač trusta ili korisnik: (a) ruski državljani ili fizičke osobe s boravištem u Rusiji; (b) pravne osobe, subjekti ili tijela s poslovnim nastanom u Rusiji; (c) pravne osobe, subjekti ili tijela u čijim vlasničkim pravima fizička ili pravna osoba, subjekt ili tijelo iz točke (a) ili (b) imaju izravno ili neizravno više od 50 % udjela; (d) pravne osobe, subjekti ili tijela pod kontrolom fizičke ili pravne osobe, subjekta ili tijela iz točke (a), (b) ili (c); (e) fizička ili pravna osoba, subjekt ili tijelo koji djeluju za račun ili prema uputama fizičke ili pravne osobe, subjekta ili tijela iz točke (a), (b), (c) ili (d). Zabranjeno je obavljati funkciju ili postaviti drugu osobu da obavlja funkciju beneficijara, nominalnog imatelja udjela, direktora, tajnika ili sličnu funkciju, za trust ili slični pravni aranžman.